Két legfontosabb tömegközlekedési lehetőség Prágában a metró és a villamos. A prágai villamos hálózat nagyon jól lefedi a város fő pontjait a metróhálózattal és a buszhálózattal együtt. Jelenleg 25 nappali 9 éjszakai és 2 nosztalgia járata van. A járművek különösen tiszták és karbantartottak. Mindenképp ajánlott ezekkel elindulni városnézésre.
Fontosabb villamos vonalak:
22-es villamos
Ez a legfontosabb, legjelentősebb villamos járat a városnéző turisták számára, mivel sok híres látnivaló található a vonalon. Ezért sokan városnéző villamosnak hívja, mert ez a vonal a Moldva folyón is átmegy a Kisoldalra, és keresztezi a metróvonalakat. 45 megállóhelye van 67 perces menetidővel.
- Az A metróvonalat a Malostranské, Náměstí Míru megállónál.
- A B metróvonalat a Národní třída, Novoměstská radnice, Karlovo náměstí megállóknál.
- A C metróvonalat a I. P. Pavlova megállónál.
22-es villamossal elérhető látnivalók:
- Károly tér – Karlovo náměstí
- Nemzeti Színház
- Légionárius híd – Most Legii
- Kisoldal tere – Malostranské náměstí
- Petrin sikló – Újezd megállónál
- Várnegyed – Hradzsin
- Strahovi kolostor
- Fehérhegy – Bílá Hora
41-es villamos
A tavasztól őszig közlekedő nosztalgia villamos 1990-től járnak hétvégenként és ünnepnapokon. A járatok 1930-ban épült, felújított villamos kocsikkal közlekednek a Výstaviště Holešovice és a Vozovna Střešovice állomások között 20-21 megállóval és 34-36 perces menetidővel.
23-as villamos
2017. március 25-től indították az új nosztalgia villamos névre hallgató járatot, mely a 22-es villamos útvonalának egy részén közlekedik. A 23-as villamos járat csak Tatra T3-as villanykocsikkal működik. Ezt a prágai villamos járatot is a normál díjszabású jegyekkel tudjuk igénybe venni. Érdekesség, hogy a villamos kocsikban a prágai közlekedés történelméről találhatunk ismertetőket.
23-as járat útnonala:
Zvonařka – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Národní třída – Národní divadlo – Újezd – Malostranská – Pražský hrad – Pohořelec – Malovanka – Královka
Prágai villamos közlekedés főbb jellemzői
A villamosokon is a megvásárolható egységes tömegközlekedési jegyek használhatók, melyeket a felszállás után tudjuk érvényesíteni a járművökön.
A nappali járatok számozása 1-26-ig, az éjszakai járatok 91-99-ig van számozva. A nosztalgia járat a 41-es, mely csak márciustól novemberig jár hétvégenként.
A villamos vonalakon különböző gyártmányú és évjáratú járművekkel utazhatunk. Így a legmodernebb Skoda járművekkel és a régebbi Tatra járművekkel is utazhatunk. A járművek az egy vagonostól az áramvonalas 2015-ös gyártmányig megtalálhatók.
Prágai villamos története
1875-ben kezdtek el működni Prágában ló vontatta járművek a lóvasutak, először a Nemzeti Színház és a Karlin megállók között. Majd egészen 1885-ig bővítették a vonalakat, melyek ekkor majdnem 20 km hosszan voltak megtalálhatók a városban.
1891-ben nyitották meg az első elektromos vonalat, melyet folyamatosan, nagy ütemben bővültek az elkövetkező években. 1898-ban vásárolták fel a lóvasút vonalakat, ahol ezek után már elektromos szerelvények közlekedtek.
Az első világháborúban a villamoshálózatok és szerelvények működése és fejlődése megállt a nyersanyagok hiánya miatt. Ekkor leginkább élelmiszer, üzemanyag, utánpótlás szállítására használták az egyes villamos vonalakat.
A háború után földalatti vonalakat is építettek, melyekből később lettek a metró hálózat első vonalai. Majd folyamatos átalakítások és új vonalak épültek. A bársonyos forradalom után már nem építettek új vonalakat, hanem folyamatosan történik a felújítás napjainkig.
A Prágai Tömegközlekedési Múzeum az egyik már nem használt kocsiszínben található a Střešovice kocsiszínben.