A város tömegközlekedésének egyik legfontosabb, leggyorsabb közlekedési módja. A prágai metró hálózat jól kiépített és minden fontosabb csomóponton van megálló. A prágai metróra a szokásos menetjegyeket és bérleteket tudjuk megvásárolni, mely minden megállóban és számos újságárusnál kapható.
A prágai metró felépítése:
A prágai metró járatok hajnal 5 órától egészen éjfélig közlekednek, 2-3 percenként csúcsidőben és 5-10 percenként a egyéb időszakokban.
Összesen 61 állomása van, melyek közül 5 olyan van ahol találkoznak a metróvonalak.
A prágai metró vonalak az alábbi állomásokon találkoznak:
Mustek, Muzeum és Florenc és két átkötő vonal.
Prágai metró használata
A metrók csak a föld alatt közlekednek, ellentétben más nagyobb városok metróival. A prágai metró lejárókat néha nehéz megtalálni, mert van, hogy úgy tűnik, mintha egy bevásárló központba mennénk le. Táblák jelölik a lejárót, mely egy csúcsára állított M betű az adott metróvonal színében.
Cseh nyelven ilyen feliratokkal találkozhatsz:
- Vonal (A, B, C)- Linka (A, B, C)
- Bejárat – Vstup
- Kijárat – Výstup
- Átszállás – Přestup
Beszállás előtt a menetjegyet érvényesíteni kell a bejáratnál található kapuknál! (hasonlóan, mint Magyarországon) Utazásaink során ugyan ritkán találkozhatunk jegyellenőrökkel, de ha mégis jegy nélkül utaznánk a helyszíni bírság 800 CZK.
Elmondható, hogy nem érdemes jegy nélkül utazni a prágai tömegközlekedés eszközein!
Az ajtók a szerelvényeken önműködően működnek, a megállókat csak cseh nyelven mondják, be, de térképen jól követhetők az állomások.
Egyes megállók hatalmas méretűek, és külön helyen is van az egyes irányok bejárta vagy éppen utca kijárata, ezért érdemes a kihelyezett térképeken informálódnunk.
Prágai metró története, jövője
A város leggyorsabb tömegközlekedési eszköze, melynek első vonala a C (piros vonal) volt, melyet 1974-ben nyitottak meg, majd az A (zöld) metró vonal 1978-ban és B (sárga) metróvonal 1985-ben. Folyamatos fejlesztések és állomás építések történtek az évek során így jelenleg 61 állomás található Prága alatt.
A metró vonal:
1978 és 2015 között építették az állomásokat, így most a Nemocnice Motol és a Depo Hostivař között közlekedik 17 állomással, 17,1 km hosszan. A menetidő 23 perc. Az A metró vonal a Mustek állomáson keresztezi a B vonalat és a Muzeum megállónál a C metróvonalat.
B metró vonal:
1985 és 2001 között bővítették az állomásokat folyamatosan. így most a Zličín és a Černý Most állomások között közlekedik. 24 megállója van a 25,6 km hosszú vonalon. A menetideje 42 perc. Az A metró vonalat a Mustek állomásnál keresztezi a C vonalat pedig a Florenc állomáson.
C Metró vonal:
Ez a az elsőnek átadott metróvonal Prágában, első szakasza 1974-ben lett átadva, majd 1985-ig még 15 állomással bővült. Majd egészen 2008-ig bővítették, így jelenleg 20 állomása van. A Letňany és a Háje állomások között közlekedik. A metró vonal 22,7 km hosszú vonalon és a menetideje 36 perc. Az B metró vonalat a Florence állomásnál keresztezi a A vonalat pedig a Muzeum állomáson.
Jövő:
A metró hálózatot két új metróvonallal fogják bővíteni, az egyik a D vonal (kék), melyek építkezései már folynak, de leginkább 2018 második felétől fog beindulni a nagyobb építkezés. 2022-23-ban tervezik befejezni újabb 10 állomással és az E vonal (ibolya színű), mely 2025-30 között nyitna meg újabb 15 állomással.