Károly híd Prága legismertebb építménye, mely a prágai Óvárost és Kisoldalt köti össze. Lenyűgöző szobraival, tornyával a turisták kedvenc hídja melyen nem csak a Moldva csodálható meg, hanem számos látványosság közelíthető meg általa.
Károly híd Prága elérhetősége
Károly híd Prága információk
A híd egész évben látogatható gyalogosan. Egykoron villamos és buszok is áthaladhattak a Károly hídon, de mivel a megterhelő forgalom ártott a hídnak, így 1965-ben leállították az autóforgalmat is. Azóta gyalogos hídként üzemel.
A Károly híd ma a legismertebb és az egyik legkedveltebb látnivaló a Prágába látogatók körében. A híd minden napszakban és évszakban csodálatos, történelmi hangulatával, szobraival.
A hídon számos zenész, utcai művész található.
Prága Károly híd története
Prága legrégebbi hídja helyett az 1342-es árvíz során megsérült Judit híd helyére építették. A híd építése 1357-ben kezdődött IV. Károly uralkodása alatt, és 1402-ben fejeződött be.
A mai híd előtt már a 10. századból vannak írásos bizonyítékok fahídra, melyet az árvizek elmostak és a helyére épült 1170-ben egy kőhíd az úgynevezett Judit híd, melyet II. Ulászló építtetett népének és feleségéről nevezte el.
A prágai Károly híd homokkőből épült és mindkét végén hídtornyok találhatók (Óvárosi Hídtorony és a Kisoldali hídtornyok), melyek védelmi tornyokként szolgáltak a megépülésükkor. Ma látogatható galériákat és csodás kiáltatást adnak.
A hidat csak 1870 óta hívják Károly hídnak (Karlův most) előtte Kőhíd, Prágai Híd volt a neve. A híd homokkőből épült, a Károly hídon egészen 1683-tól 1928-ig 30 szobrot, szoborcsoportot helyeztek el.
Károly híd Prága érdekességek
- A híd 515,76 méter hosszú és 9,5 méter széles.
- Az elmosott Judit híd helyére épült új híd alapkőletétele rendhagyó, pontosan ismert időpont. A legmegfelelőbb időpontot IV. Károly asztrológusok és zsidó tudósok segítségével számoltatta ki. Így lett 1357.07.09. 5óra 31 perc.
- A hídon található szobrok már nem eredetiek, másolatokra cserélték, mert az idő és az árvizek többször megrongálták.
- Több nagyobb árvíz károsította a hidat az évek során: 1432, 1784, 1890.
- Az építéshez homokkövet használtak és a legendák szerint a habarcshoz tojást is kevertek a jobb tapadás érdekében.
- Egészen 1815-ig vámot szedtek az átkelésért.
- A híd több felújításon átesett, de a legnagyobb az 1965-78 között volt majd 2008-2010 között. A híd és szobrai folyamatos rekonstrukción esnek át, az állagmegóvás miatt.
Károly híd Prága - közlekedés a hídon
Mára már sétáló híd lett a Károly híd, de a felépítése után sokféleképpen lehetett rajta közlekedni.
1883-tól lovas kocsik majd 1905-től elektromos villamos haladt át a hídon. 1908-tól buszok váltották fel, melyek túl nagy súlya miatti rezgések nem tettek jót a hídnak. De a buszok sem voltak tökéletesek. A tömegközlekedés egészen a II. Világháború idejéig átment a hídon, majd az autóközlekedés egészen 1965-ig engedélyezve volt a legnagyobb rekonstrukció megkezdéséig. Azóta csak gyalogos forgalom engedélyezett a hídon.
Károly híd Prága - hídtornyok
Óvárosi hídtorony - Staroměstská mostecká věž
Az óvárosi hídfőnél található gótikus hídtorony, mely 64 méter magas. Az 1300-as években tervezte Petr Parléř . A lenyűgöző látványt nyújtó tornyon számos szobor található. A védelmi célokra épült toronyban ma galéria üzemel.
Bővebben információ, ebben a cikkben: Óvárosi hídtorony
Kisoldali hídtornyok - Malostranské mostecké věže
A Kisoldalon található két toronyból álló hídtornyok, melyeket egy kapu köt össze. Ezen haladhatunk át a Kisoldalra. A két torony különböző stílusban épült. A kisebbik torony román a nagyobbik gótikus stílusú. A toronyban ma galéria üzemel.
Bővebben információ, ebben a cikkben: Kisoldali hídtornyok Prága
Károly híd Prága szobrai
A Károly hídon 30 szobor, illetve szoborcsoport található, ezek a történelem különböző időszakában kerültek a hídra. A legtöbb 1706-14 között, de a legrégebbi a 14. században. A legtöbb szobor homokkőből készült, de találunk márványból vagy bronzból készülteket is a hídon.
Jelenleg az eredeti szobrok helyett másolatok találhatók. Az eredeti szobrokat az időjárás és az évszázadok károsították ezért azokat az állaguk megóvása érdekében a Nemzeti Múzeum Lapidáriumában vagy a Vyšehrad Gorlice-ben helyeztek el.
Károly híd szobrai a jobb oldalon (Óvárostól nézve)
- Madonna és Szent Bernát
- Szakállas ember
- Madonna, Szent Domonkos és Aquinoi Szent Tamás
- Kálvária, Szent Kereszt-szoborcsoportozat
- Szent Anna
- Szent Cirill és Szent Metód
- Keresztelő Szent János
- Szent Vencel, Norbert és Szent Zsigmond
- Nepomuki Szent János
- Páduai Szent Antal
- Szent Júdás Tádé
- Hippói Szent Ágoston
- Szent Kajetán
- Szent Fülöp Benitius
- Szent Vitus
- A Szent Megváltó, Kozma és Damján
Károly híd szobrai a bal oldalon (Óvárostól nézve)
- Szent Ivó – az ügyvédek védőszentje
- Szent Barbara – Margit és Erzsébet a két oldalán
- Pieta – Krisztus áldozata
- Szent József a kis Jézussal
- Xavéri Szent Ferenc
- Szent Kristóf – Utazók, tengerészek védőszentje
- Borgiai Szent Ferenc
- Szent Ludmilla a kis Vencelel
- Szerafini Szent Ferenc
- FerraraiSzent Vincent és Szent Prokopius
- Bruncvík
- Tolentini Szent Miklós
- Szent Luitgard – Szent Luitgard álma
- Szent Adalbert / Slavník Vojtěch
- Mathai Szent János, Valois Felix és Iván
- Szent Vencel
Károly híd jelentősége
A híd számos történelmi eseményt megélt a több mint 660 év során. Árvizek, 30 éves háború csatái, 1621-es Habsburg ellenes felkelés elítéltjeinek lefejezése, lovagi tornák, vásárok, mulatságok.
A Károly híd az évek alatt a cseh főváros központi helyévé vált, ma a legismertebb és leglátogatottabb műemléke lett. A turisták kedvenc sétáló helye. Kevés olyan időpont van, mikor nem lenne a hídon zsúfoltság és embertömeg.